söndag 6 augusti 2017

31/7-2/8
Måndag, efter att i går fått lägga till vid en stadskaj nedanför en sluss, så gick färden vidare i dag, hade siktet inställt på en hamn vid en sluss i Metz, som verka som en lagom sträcka för dagen, räknade med att vara där vid tre tiden. Väl där visade det sig att hamnen för grund för mig, så jag tänkte att jag lägga till längs kanalen vid slussen, det gick ut som en tunga mellan fritidsbåtsslussen och den stora och där låg redan en bopråm så jag tänkte att det var väl ok, men nä det var det inte, när jag skulle lägga till kom slussvakten ut och börja gorma och skrika att där fick jag inte ligga, jag försökte med en rad olika anledningar till att få stanna där, men det gick inte, så bara till att köra vidare.  Det slutade med att jag inte hitta en plats fören vid sextiden då vid en brygga längs kanalkanten, blev ytterligare en lång dag.

Tisdag morgon vaknade jag till att det ösregnade, så jag blev kvar i kojen lite längre, kändes ganska skönt att bara ligga där och lyssna på regnet utanför. När jag sedan skulle ge mig iväg vid tio tiden visade det sig att det under natten hade det flytet in fullt med sjögräs eller rättare sagt typ näckrosblad med långa rötter, i hela aktern på båten, jag försökte få bort det med då de gick djupt ner var det nästan stört omöjligt, men efter ett tag hade jag få bort delar av det och vågade starta motorn, men jag vågade inte lägga i driften på propellern för risken att jag skulle få in det i propellern, har redan haft det 4-5 gånger där jag har varit tvungen att dyka ner och ta bort det som virar sig runt propellern och jag har ändå kniv på propellern, men den tar inte dessa långa rötter. Så jag körde ut nosen med bogpropellern och gled sakta lite snitt ut medströms tills jag såg att det släppte då la jag i växeln och kom fri från det.  Dagen sträcka blev till Luxemburg, så nu har jag lämnat Frankrike och Mosselle. I Luxemburg är det billigt att tanka billigare än i Tyskland och Frankrike, jag betalade 96 cent litern här för dieseln. I denna del av Mosel så ligger Luxemburg på ena sidan och Tyskland på andra sidan floden, gränsen mellan länderna går mitt i floden.

Onsdag, i dag gick jag vidare till en liten hamn vid staden Konz, denna ligger vid 200 märket, man börjar räkna vid Koblenz, så detta är hur långt jag har kvar ner dit till utloppet i Rehn. Enligt hamnfogden så skulle det vara 2,5 meter djupt och jag fick en plats längst in och ja det var det där jag fick platsen, men på vägen dit var det bara 1,8 meter, så fick gasa en del för att komma förbi mitten av hamnen. Staden låg någon kilometer bort, på eftermiddagen cyklade jag in dit för att titta på staden och passade då även på att proviantera lite samtidig, behövde fylla på förråden lite och nu är jag ju i Tyskland, nytt sortiment i affärerna.

Mosselle, är 150 kilometer lång och har 16 slussar och ändrar namn vid gränsen till Tyskland till Mosel.

Kanalerna har blivit bredare igen.

Två skyltar för säkerhets skull, så att man inte skall missa vilken sida man skall köra på.

En gammal fyr eller något mitt i kanalen.

Ja, dessa säger väll allt, segling, vindsurfning och jet-ski, men ingen propeller drift, jag kom precis därifrån.

En kväll vid kanalkanten.

Här en gammal akvedukt för vatten.

Kan bli trångt i vissa passager.

Här en del av den gröna sörjan, jag vakna till, har fått bort det mesta här.

En morgon på Mosel.

Trafiken tätnar nu när jag är inne i Mosel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar