måndag 7 augusti 2017

3-5/8
Torsdag, i dag så hade jag min hitintills längsta väntan på en slussning, 2,5 timme tog det.
Pråmen som skulle in när jag kom var lika lång som slussen så där fans inte plats för mig också, när sedan slussen en timme senare var uppe igen, så valde slusskötaren att stänga slussen igen när den uppgående pråmen lämnat och tömma den för en ny pråm som skulle upp, utan att släppa in mig, lite tröttsamt ibland. Hade en lång dag i dag också, tre slussar och 70 kilometer till nästa hamn. På kvällen vid halv åtta när jag kom till Bernkastel, så var det fullt i hamnen, men jag fick ligga utanpå en färja för natten som inte var i trafik. Nu när jag har kommet in i Mosel så har landskapet ändrat sig, vinfälten breder ut sig på kullarna och floden slingrar sig fram genom vinodlingarna.

Fredag, i dag fortsatte jag glida genom den vackra Moseldalen, ner till staden Traben som var dagens mål. En liten hamn i en liten ficka vid sidan om kanalen. Var här vid 13 tiden skönt att vara tidig för en gångs skull, så det blev en slappe eftermiddag, skönt att bara inte göra något en eftermiddag.


Lördagen löpte på i samma stil, stilla kanal lunk med en sluss då och då. Strax efter lunch var jag framme vid hamnen i Senhiem, hamnen här sköttes av den holländska campingen som ligger här intill, så här fanns alla faciliteter som hör en camping till. På eftermiddagen blev det städning av båt och tvätt av kläder och sänglinnen. När jag gick runt och titta lite på campingen så var det nästan bara holländare på hela campingen och alla som jobba här pratade holländska, kändes nästa som att jag hade hamnat i Holland.  På kvällen slog jag till med ett restaurangbesök, var ett tag sedan sist nu, blev en schnitzel med pommes och en öl till det.

Man fraktar mycket kol här på floderna.

De böljande kullarna med sina vinrader.

Här ligger jag bakom en pråm och strax skall han gå ut.

Här börjar han köra och man kan se hur mycket han rör upp i vattnet.

Blir mycket strömmar i vattnet, så det gäller att inte släpa båten.

Nu är han snart ute, dags för mig att släppa min tamp och börja köra ut.

Här visar det vilken VHF kanal som används år respektive håll, för att anropa slussarna.

Ja då har jag varit där också.

En liten kyrka mitt bland vinfälten

Mera vinfält.

Här går vinraderna hela vägen ner till floden.

En turistbåt.

Nu kör vi vänstertrafik, ni ser dom blåa skyltarna, det betyder att man skiftar till vänstertrafik.

Bernkastel.

Det ligger många campingar och ställplatser för husbilar längs floden.

Här pågår ett nytt brobygge, högt över floden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar