torsdag 31 augusti 2017

22-25/8
Tisdag morgon klockan sju lämnade jag Travemünde och satte kurs mot Burg.
Prognosen var västlig vind vridande till nordväst 6-8 m/s, vindriktningen stämde men det blåste 8-13 m/s, så man blev kvickt sjövan igen. Vid ettiden var jag framme i hamn. På eftermiddagen så blev det en promenad upp till affären 3 kilometer bort och inhandlande av diverse rusdrycker för hemtransport, fick jobba lite för att få tillbaka det till båten men det kunde det vara värt. På kvällen bedarrade vinden och det blev en fin kväll.

Onsdag, upp tidigt och iväg, jag hade siktet inställt på Klintholm hamn på Moen och dit var det ca 65 sjömil. Även i dag blev det lite mer vind än prognosen, men det gjorde inget då prognosen var i stort sett ingen vind alls, så det var bara trevligt med lite vind. Vid femtiden angjorde jag  hamnen och la till vid en av de yttre bryggorna. Här låg några båtar från England som seglat med World cruising club the Baltic race, man hade seglat i eskader om 24 båtar runt Östersjöns länder och avslutat i Kalmar i går, nu var dom på väg hem igen. Jag seglade själva med World cruising club 2012 när jag seglade malt cruse i Skottland. På kvällen dog vinden ut helt och det blev en fantastisk kväll med en fin solnedgång.

Torsdag morgon runda jag Moens klint och där efter så satte jag kurs rakt upp mot sundet, vinden var sydlig och blåste 8-10 m/s perfekt vind för att bara kasa med. Efter 8 timmars segling och 53 sjömil så var jag framme vid flackfort som var dagens mål. Ön här är ett gammalt danskt fort och brukar vara mycket uppskattat av barnen och för den delen även vuxna, lite spännande att går runt i gångarna uppe på ön. Inte mycket båtar här, vi var bara tre båtar som övernatta, men på kvällen var det ett stort sällskap som tagit båten från Nyhamn hit och hade skatt jakt på ön och där efter middag på restaurangen här innan de åkte tillbaka till Köpenhamn.

Fredag, i dag segla jag de sista 13 sjömilen till hemma hamnen, Lundåkrahamnen i Landskrona, vinden var västlig och blåste 8-12 m/s, så det gick undan i dag strax efter klockan 9 angjorde jag hamnen. När jag förtöjt och sagt hej till Mårten, hamnkaptenen, så satt jag mig ner drack en kopp kaffe och kopplade av, nu var jag hemma. Där efter ringde jag min svärfar och fråga om skjuts hem för att hämta bilen så jag kunde tömma båten på det viktigaste. Att göra det tog sedan resten av dagen, på kvällen blev det grillat hemma i trädgården.


Nu är resan över, vilket är med lite blandade känslor. skönt att vara hemma, men man kan onekligen inte undgå att längta tillbaka till medelhavet.

Hamnen i Burg.

Lite proviantering inför hemresan.

Morgon, på väg ut från Burg.

Ubåt på land i Burg.

Fint väder på överfarten till Dammark, man kan skymta spetsen på Falster till vänster.

Solnedgång i Klintholm hamn.

Soluppgång utan för Moen.

Moens klint.

Här kan man skymta Öresundsbron i horisonten.

Nu är jag framme vid sundet.

Köpenhamns flygplats.

Nu kan man se siluetten av Landskrona.

Vattentornet i Landskrona, nu är jag hemma.

Hemma hamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar