måndag 14 augusti 2017

10-12/8
Torsdag morgon 7.30 gav jag mig iväg till den sista slussen på Mosel, efter denna är det ut på Rehn. Väl ute på Rehn så mätte jag upp en medström som pendlade mellan 4,5–6,5 km/h (2,5–3,5 knop) hade nog förväntat mig lite mer men det är väl det låga vattenflödet i år som påverkar. Att ta sig ner för Rehn är en spännande upplevelse, det är mycket trafik och det växlar från höger till vänstertrafik, beroende på om lastpråmarna fäller upp sin blåa skylt, de som har medströms försöker utnyttja den farten och de som går uppströms försöker gå där det är minst ström, tex i innerkurvorna. Ett tag så låg vi fyra i bred, jag mötte två, en som körde vänstertrafik och en som körde högertrafik, samtidigt så körde an annan pråm om mig, så vi två låg mitt emellan de två vi mötte. Det gäller att ha uppsikt över alla här och man kan inte slappna av mycket. Då det även är mycket virvlar i vattnet som beror på strömmen och det i kombination med trafiken och vinden gör så blir det ganska oroligt i kanalen så man får ha sjöstuvat i båten. I början när jag vände ut från Mosel fans där lite vingårdar, slott mm, när man sedan kommer lite längre ner så kommer de stora städerna och industriområdena i Ruhr. Min plan var att gå till Köln, där skulle finnas en fritidsbåtshamn, denna hitta jag tyvärr inte, det enda jag hitta var en omärkt kanal in på ett ställe, där kajen var ca 5 meter hög och passagen in var ca 12 meter bred och det strömma vatten där, så jag vågade inte gå in, då jag inte kunde se hur det såg ut längre in och om det bara skulle visa sig att det är en kanal in så skull jag aldrig kunna vända båten där inne. Så jag gick vidare till nästa ställe som skulle ligga ca 2 mil norr om Köln, här var det då fullt, så snabbt nytt beslut, jag tar nästa hamn som ligger ca 55 kilometer bort, borde vara där vid sjutiden. Kan också tillägga det att det regna hela dagen och temperaturen har sjunket till 17 grader. När jag väl var på nästa ställe så missade jag det, anledning, vet inte, men det blev väldigt mörkt på himlen och samtidigt började det ösregna, det blev så mörkt att jag var tvungen att tända lanternorna på båten, samtidigt var trafiken så intensiv att jag hade fullt upp med att bara navigera och när jag väl insåg att jag missat den, var det för sent att vända, det var inte att tänka på att gå uppför i motström, nej bara till att försöka hitta något annat och det fort, innan det blir mörkt. Efter lite letande och man känner att paniken tilltar lite, tänk om jag inte hitta något, så hitta jag en lite fick in där det var en industri kaj som var 5 meter hög men det fanns försörjningsmöjligheter halvvägs upp, så där fick stoppet bli, nu var klockan åtta på kvällen och jag hade varit på väg i 12,5 timmar och tagit nästan hela Rohn på en dag. men jag var helt slut efter alla strapatserna och att man måste vara alert hela tiden. Det blev 190 kilometer i dag och en sluss, rätt bra jobbat tycker jag.

Fredag, jag började dagen med att leta fram varma kläder, som jag frös efter gårdagen så var det bara till att få på sig långbyxor och segelställ i dag, har inte haft långbyxor på mig sedan jag lämnade Sverige i maj. Dagen började med att jag åkte de sista 7 kilometer som jag hade kvar på Rehn och där efter svängde jag in på Rhein-Herne Kanal, detta är en lite kanal som bara sträcker sig 45 kilometer och har 5 slussar, här får jag då revidera mitt tidigare uttalande att nu är det bara nedför, dessa 5 slussar var upp, så i dag kom jag upp mig 26 meter totalt här i världen. Vid första slussen fick jag vänta i två timmar innan jag fick kom in, de hade lite tekniska problem sa dom, efter det så flöt resterande slussar på.  Kanalen är en trevlig lite kanal och med hastighetsbegränsning på 12 kilometer i timmen går det i ganska behagligt tempo här i jämfört med Rehn, här ligger lite kanotklubbar och simklubbar längs kanalen, blandat med städer och industrier. Även i dag regnade det lite till och från. På kvällen förtöjde jag längs kanalkanten efter sista slussen, finns lite försörjningsmöjligheter som denna, här och var och behöver man inget så är detta ett bra alternativ, helt gratis.

Lördag, i dag gick jag vidare in på Dortmund Ems kanal, denna kanal är 108 kilometer lång och har en sluss, som då går neråt. Min dagssträcka blev till staden Munster, hade bestämt mig för att stanna där, då jag behövde proviantera lite och i morgon är det söndag och allt är stängt. Broarna runt Munster är ganska låga så här får alla pråmarna köra ner sin hytter max och vissa får då sticka ut huvudet genom en lucka för att kunna se något, ni kanske undrar vad då köra ner hytten, ja de flesta pråmarna har styrhytter som går att köra upp eller ner beroende på vad man lastar och då även för vissa broar. Kanalen i sig själv är ganska tråkig, bara en rak grävd kanal på många sträcker och inte många städer man kom in genom.  Även i dag har det regnat till och från och bara 17 grader, kan börja längta tillbaka till medelhavet. 


På väg in i sista slussen på Mosel i regn.

Här är jag nu på väg ut i Rehn.

Det strömmar en del här.

Här en pråm som bogserar en annan.

En till höger en till vänster och vi två i mitten.

Hela tiden livlig trafik.

Ett slott inhöljt i dimma, med vinodlingarna nedanför.

Turistbåt.

Här lite industriområden som fanns lite här och var längs kanalen.

Den gotiska katedralen Kölnerdomen i Köln.

Möte, en till höger och en till vänster.

Nu är jag på Rhein-Herne Kanal.

Här lastas det kol.

En teater ner vid kanalen.

Många originella broar här.

En sluss på denna kanalen.

Ett gammalt Hebeverk, där man kör in båten i en bassäng och lyfter upp hela bassängen, i stället för som i slussarna där det bara är vattnet som fylls på eller töms.

Här en vy framifrån när jag kör på kanalen.

Här har jag parkerat för natten i Munster, framför polisbåten.

Kvällsmaten denna dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar